per coloro di Torino e dintorni, un seminario interessante

Dedicato a chi suona gli strumenti ad arco.
Rispondi
Avatar utente
gewa89
Utente Esperto II
Utente Esperto II
Messaggi: 1036
Iscritto il: giovedì 16 marzo 2006, 0:00
Contatta:

per coloro di Torino e dintorni, un seminario interessante

Messaggio da gewa89 »

Si informa che il giorno 12 settembre 2007 alle ore 17.30, presso l'Aula
C del Dipartimento di Biologia Animale e dell'Uomo, via Accademia
Albertina 13, Torino, il Prof. Marcello COSTA, della Flinders University
di Adelaide, terrà il Seminario dal titolo MUSICA E CERVELLO: TUTTI
INSIEME APPASSIONATAMENTE.


Gewa
violinobenny
Utente Esperto I
Utente Esperto I
Messaggi: 268
Iscritto il: venerdì 15 settembre 2006, 0:00
Contatta:

Messaggio da violinobenny »

bellissimo.. peccato non essere della zona...
violinobenny
"accadono cose che sono come domande. passa un minuto, oppure anni e poi la vita risponde"
jordancollege
Utente Attivo
Utente Attivo
Messaggi: 243
Iscritto il: mercoledì 10 gennaio 2007, 0:00
Contatta:

Re: per coloro di Torino e dintorni, un seminario interessan

Messaggio da jordancollege »


maurino21
Utente Attivo
Utente Attivo
Messaggi: 125
Iscritto il: lunedì 18 settembre 2006, 0:00
Contatta:

Messaggio da maurino21 »

grazie mille..io son di torino e andrò certamente...mauro
maurino21
Utente Attivo
Utente Attivo
Messaggi: 125
Iscritto il: lunedì 18 settembre 2006, 0:00
Contatta:

Messaggio da maurino21 »

anzi no,,lunedì vado in belgio, dimenticavo..che pacco..perchè non si posson fare due cose contemporaneamente??mauro
nonnomax
Utente Esperto I
Utente Esperto I
Messaggi: 402
Iscritto il: sabato 28 ottobre 2006, 0:00

Messaggio da nonnomax »

per la musica capisco, é la seconda parte che mi giunge nuova.
Avatar utente
LucaIlRastamanno
Utente Registrato
Utente Registrato
Messaggi: 5
Iscritto il: giovedì 2 agosto 2007, 0:00

Messaggio da LucaIlRastamanno »

chao..sarei interessato, sai dirmi se il seminario è aperto a tutti e indicativamente quanto può durare?
grazie
Avatar utente
gewa89
Utente Esperto II
Utente Esperto II
Messaggi: 1036
Iscritto il: giovedì 16 marzo 2006, 0:00
Contatta:

Messaggio da gewa89 »

LucaIlRastamanno ha scritto:chao..sarei interessato, sai dirmi se il seminario è aperto a tutti e indicativamente quanto può durare?
grazie
Non credo proprio che ci siano problemi per quanto riguarda il pubblico. Entrando nell'edificio, alla tua sinistra trovi la portineria, ti basta solo chiedere a loro dove si trova l'aula ed entrare (l'aula, comunque, e' una delle tre che si aprono a lato del lungo corridorio che troverai davanti a te...sempre che non abbiano cambiato le cose nel mentre).
Tempo...di solito i Professori hanno un'ora per chiacchierare piu' eventuali domande. Il tutto puo' pertanto variare dall'ora alle due ore, di solito non si va oltre.

Nel caso tu andassi, cosa che spero, ti sarei infinitamente grata se potessi raccontarci qualcosa di quello che verra' detto.

Grazie,

Gewa
jordancollege
Utente Attivo
Utente Attivo
Messaggi: 243
Iscritto il: mercoledì 10 gennaio 2007, 0:00
Contatta:

Re: per coloro di Torino e dintorni, un seminario interessan

Messaggio da jordancollege »

gewa89 ha scritto:
il Prof. Marcello COSTA, della Flinders University
di Adelaide,
Gewa
A quanti hanno manifestato interesse la ricerca:

http://www.fastthinking.com.au/media/1808.pdf

è breve ma fornisce idee puntuali
ciao
jordan
jordancollege
Utente Attivo
Utente Attivo
Messaggi: 243
Iscritto il: mercoledì 10 gennaio 2007, 0:00
Contatta:

Re: per coloro di Torino e dintorni, un seminario interessan

Messaggio da jordancollege »

gewa89 ha scritto: Flinders University di Adelaide Australia
Gewa
Developmental Benefits of Teaching

Music can have a physical effect on the body. Many of our senses are improved with involvement in music. Music can influence:

Sensory

Music requires repeated mental activity and coordination of mind and body. Mental disciplines including memory skills, concentration and symbol recognition are learnt through musical play and study. Learning music can help children improve academically. Studies have shown that music improves reasoning, memory and problem solving abilities.
Research is showing how early musical training is resulting in large benefits towards brain development. When a baby is born there is about 100 billion brain cells in place but they are poorly connected. These connections, called ?synapses?, are reconfigured in childhood. Early musical experiences are among the most powerful and effective ways to develop the ?synapses? for greater aptitudes in music and many related areas.
Brain scans of musicians shows larger planum temporal (brain region related to reading skills), thicker corpus callosum (the bundle of nerve fibers that connect the two halves of the brain), especially if musical training had begun before seven years of age.
The brain function is therefore enhanced throughout life.


Motor Skills

Music relies on movement in which the entire body participates, but emphasizes the development of precise control of the smaller muscles of the arm and hands and those controlling breathing and the voice.
Musical practice builds accuracy, speed, timing, smoothness and coordination of muscle control. It can actively contribute to brain development, more skilled at making movements
A fundamental part of music involves acquiring a sense of rhythm. Let the children interact, allow children to move to the rhythm or clap in time. Exploring sounds is important, experimentation with percussive ?simple? instruments is best. Eg: bells, drums, whistles, rattles.

Visual

Learning to read music has been shown to improve vision. Increases in the speed of reading music occur because the eye is forced to move ahead to follow the music. This in turn helps increase the speed of reading words.
Research has shown that the ability to sight-read music activates regions in all four of the cortex?s lobes and parts of the cerebellum. Importantly it also utilises the right side of the brain (the holistic influences of pattern recognition, music and emotion). Western education tends to focus on development of the left hemisphere (the sequential influences of language, speech and logic) at the expanse of the more creative right hemisphere.
Music develops the motor and sensory systems (including vision) of the brain in ways that no other activities do.

Aural

The ear is the first organ to develop in the embryo, and is fully functional by 18 weeks. By the third trimester, the foetus can hear the mother?s heartbeat in the womb and beliefs exist that other sounds (voices and music) can be heard as well. The parent-child relationship can be strengthened and stabilised through experiences with songs. Early experiences aid in the development of neuronal interconnections in the brain.
The skill of listening is a basic literacy capability and a fundamental music skill. It develops proficiency in perception, comprehension and analysis of music. This in turn has developed from auditory discrimination. Within the music context listening begins with initial recognition and discrimination of sound and leads to the development of an accurate memory bank.
Singing not only develops musical ability and social skills but also assists auditory development when practiced using cumulative songs, counting songs and rounds. Silence is also an important part of auditory discrimination; therefore constant music is not a necessity within the classroom context.

Social
Through group musical activities, children strengthen bonds of trust. They learn to support each other and work to common goals. Children also learn the valuable social skill of cooperation. There is often a sense of greater unity and belonging.
A child may gain a positive self-image through music. Self-awareness as well as a positive altitude is developed and reflected in all aspects of living.

Vocal

Musical activities in young children are particularly significant for developing language skills. Song is one of the best training grounds for young children learning to recognise the tones, melodic and rhythmic elements that add up to spoken language.
Music improves reading performance in junior primary grade children by promoting an understanding of syllables. It helps give understanding in regards to volume of speech (dynamics). Higher control of small muscles responsible for controlling breathing gives an insight into phrasing and pausing at the end of sentences. Children will come to discover how far the mouth should open when talking and establish the need for clear diction, especially if the child has sung in a group or choir.
Avatar utente
gewa89
Utente Esperto II
Utente Esperto II
Messaggi: 1036
Iscritto il: giovedì 16 marzo 2006, 0:00
Contatta:

Re: per coloro di Torino e dintorni, un seminario interessan

Messaggio da gewa89 »

Jordan, grazie per questi apporfondimenti. Se hai tempo e voglia, potresti postare anche una traduzione di quanto riportato sopra, in modo che sia conprensibile e utile a tutti?

Ti ringrazio :D


Gewa
jordancollege
Utente Attivo
Utente Attivo
Messaggi: 243
Iscritto il: mercoledì 10 gennaio 2007, 0:00
Contatta:

Re: per coloro di Torino e dintorni, un seminario interessan

Messaggio da jordancollege »

gewa89 ha scritto: Jordan, grazie per questi apporfondimenti. Se hai tempo e voglia, potresti postare anche una traduzione di quanto riportato sopra, in modo che sia conprensibile e utile a tutti?
Ti ringrazio :D
Gewa
Gewa, la traduzione pubblica tra qualche eone...
intanto date una occhiata a qs che è molto interessante:
http://delivery.acm.org/10.1145/1300000 ... EN=6184618
ciao
jordan
Rispondi